דף הבית >> שאלות ותשובות >> שאלות נפוצות בנושא עששת

מהי עששת?
הסבר בשפת העם הוא חור בשן ובשפה הרפואית פגיעה בשטח החיצוני של השן ע" חיידקים.

יש מצב שיש לי עששת ולא כואב לי?
כן, בהחלט, כאב מופיע כאשר העששת עוברת את השכבה החיצונית שנקראת אמייל ופוגעת בשכבה מתחתיה שיש בה כבר סיבי עצבים חיים.
בתחילה מרגישים מפעם לפעם רגישות לחום וקור ותחושות של אי נוחות ובשלב מתקדם יותר כאב מתמשך עד לכמה עשרות של שניות מיד לאחר גירוי – חם קר מתוק.

מתי אני יודע/ת שאיחרתי את המועד מבחינת העששת?
1. בדרך כלל רופא השיניים קובע על בסיס צילום וכן בדיקה קלינית (בתוך הפה) אך ישנם סימנים שהם כמו כאב מתמשך דקות ארוכות.
2. כאב בלחיצה על השן, כאב שמעיר בלילה, כאב שמשככי הכאבים אינם עוזרים.

מה לעשות במצב כזה של כאב?
במצב זה יש להגיע לטיפול חירום במרפאת שיניים כדי לבצע עזרה ראשונה שתכלול בדרך כלל שאלון בריאות, אנמנזה (היסטוריה של הכאב והיסטוריה של הטיפולים בפה) צילום, הרדמה והוצאת העצב של השן הדלקתית.
דבר זה ירגיע את הכאב בדרך כלל כמעט לגמרי.
הכאב שישאר הוא הכאב שנוצר עקב הוצאת העצב מהשן, בכך נגרם בדרך כלל שטף דם קטן בקצה השן היכן שהעצב של השן נגדע ע"י הרופא.
הכאב שיופיע יהיה כאב בלחיצה על השן בלבד.
כאב זה יתפוגג בתוך ימים ספורים.

מהו טיפול שורש?
ישנו בלבול בשם "טיפול שורש"
השורש נשאר במקומו במהלך ט"ש והטיפול מתבצע בעצב שנמצא בתוך השורש שאותו מוציאים ולאחר הגדרת האורך, שטיפות וצילומים מתבצעת סתימת שורש.

מהי סתימת שורש?
סתימת השורש היא ביצוע של התהליכים הנחוצים כדי להשאיר שן בפה לאחר שהעצב נפגע. וזה כולל ניקוי, הרחבה, הגדרת אורך התעלה וסתימתה ע"י חומר שנקרא גוטה-פרקה אשר טבול  בתוך חומר איטום לסוגיו.
מה המשך טיפול השורש ולמה?
המשך טיפול השורש נקרא מבנה, מטרת המבנה לשחזר ולהחזיר את השן לתפקוד של לעיסה בפה,
עקב כך שעל השן מופעלים כוחות מוחדרת לשן מערכת חיזוק בצורת פין/בורג המחובר אליו השורש שעבר טיפול.
ובחלקו העליון משוקם ע"י חומר מרוכב או אמלגם (בשיטה הישנה).