טיפול שורש

טיפול שורש הינו טיפול משמר, שמטרתו פשוטה: לטפל בשיניים שאחרת היה צורך לעקור אותן. הוא מתבצע, בדרך כלל, בעקבות עששת שעברה את שכבות הזגוגית והדנטין של השן, והגיעה למוך השן (הרקמה הפנימית, בה נמצאים כלי הדם ועצבים), או בעקבות חבלה בה נחשף מוך השן לזיהום.

מהלך טיפול השורש

טיפול שורש נעשה בהרדמה מקומית - אך כאשר השן איבדה את החיות שלה, ניתן לבצעו גם ללא הרדמה (ועדיין ללא כאב).

שלבי הטיפול:

1. צילום רנטגן מקדים, כדי לוודא את מצבה של השן, ולאבחן את המחלה בשן. במהלך הטיפול שורש מבצעים צילומים
    נוספים כדי לוודא את אורך תעלות השורש
2. פתיחת השן וסילוק העששת
3. סילוק רקמת מוך השן, ניקוי תעלות השורש
4. מילוי השן בחומר מיוחד (גוטה פרקה) שתפקידו למנוע חדירת חיידקים והתרבותם באזור זה, דבר העלול לגרום לדלקת בעצם
5. ביצוע סתימה רגילה בכותרת השן

שן שעברה טיפול שורש עלולה להיות חלשה יותר ומועדת לשברים. לכן מומלץ להשלים את הכותרת על ידי מבנה חזק, באמצעות הכנסת בורג או יתד יצוקה לאחת מתעלות השורש -  ובניית כתר מעל.

משך טיפול השורש

טיפול שורש עשוי להתבצע במספר פגישות, אך ישנם מקרים בהם טיפול השורש מתבצע בפגישה אחת. לדוגמא: בשן שלא התפשט בה נמק (ריקבון) ניתן לטפל בפגישה אחת בלבד.

מעבר לכך, כאמור, קיימת חשיבות לשיקום השן לאחר טיפול שורש. שיקום השן באמצעות כתר מוסיף הגנה מפני עששת ומפני שבירה של קיר השן שנותר ללא תמיכה בעקבות הטיפול.

לאחר טיפול שורש

לאחר טיפול שורש חשים, לעיתים, בכאבים באזור חוד השורש. כאבים אלה נורמאליים לחלוטין. הם נובעים מתהליך הסתגלות הגוף לסתימת השורש, והם יפסיקו מאליהם גם ללא כל טיפול.

כדי להקל עליהם ניתן בהחלט להשתמש במשככי כאבים רגילים, או בתרופות אחרות אשר יינתנו על ידי הרופא.
שימו לב: לאחר טיפול שורש, אין ליטול אנטיביוטיקה ללא הוראות הרופא - אפילו אם קיימת נפיחות אזורית !